innerftlogo
  • twitter
  • facebook
  • LinkedIn
  • youtube

PELITEKNOLOGIAN LINJA
"Ahlmanin peliteknologiakoulutuksen avulla olisin voinut skipata monta koulutusvuotta"

  • Koulutusaika
    13.8.2019 - 20.5.2020
  • Hakuaika 1.4. - 30.5.2019

peli_linja2.jpg

Ahlmanin peliteknologiakoulutus saa opiskelijoilta kehuja tasokkaasta opetuksesta, joustavuudesta ja tekemällä oppimisesta. Vastuukouluttaja puolestaan toivoo, että olisi itse saanut käydä saman linjan.

Ahlmanin peliteknologian koulutus on harvinaislaatuinen koko Suomen mittapuissa. Vuoden mittainen linja valmistaa sekä jatko-opintoihin että työelämään monipuolisesti ja perusteellisesti.

- Täällä pistetään opetukseen kunnolla paukkuja! Jos olisin saanut itse käydä tämän linjan, olisin voinut skipata monta koulutusvuotta ja välttää ison määrän yrittäjyyden sudenkuoppia, sanoo vastuukouluttaja Risto Koskenkorva.

Peliteknologian linjalle ei ole tasovaatimusta, mutta matematiikan osaamisesta ja aiemmista harrasteprojekteista on hyötyä. Joel Keskinen aloitti koodaamisen melko nollista, mutta nyt tilanne on täysin erilainen.

- Koulutuksesta saa todella paljon irti! Me opitaan tekemällä peliprojekteja.

Yhteistyö Ahlmanin muiden linjojen kanssa tekee annista entistä monipuolisemman. Kirjoittajalinjalta saa eväitä pelin juoneen, musiikkilinjalta audioon ja kuvataide- sekä visuaalisen pelisuunnittelun linjalta ilmeeseen. Myös yrittäjyysnäkökulma on tärkeä.

- Omalle tuotteelle voi etsiä julkaisukanavaa ja toisaalta samanhenkisiin ihmisiin tutustuminen saattaa sytyttää kipinän uudelle idealle, Risto kertoo.

Pelialalla verkostoituminen on tärkeää: luvassa onkin yrityskäyntejä ja alan osaajien vierailuluentoja. Joel pitää niitä tärkeinä kokonaisuuden osina.

- Mä oon tosi tyytyväinen. Jos on mitään mielenkiintoa koodaamiseen, kannattaa hakea Ahlmanin peliteknologian koulutukseen!

***************************

KOULUTUSPAIKKA
Ahlman, Hallilantie 23, 33820 Tampere

HAKEUTUMINEN
Haku tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella suoraan oppilaitokseen. Opiskelijavalinta tapahtuu hakemuksen ja ennakkotehtävien perusteella.

Liitä hakemukseen:

  • Viimeisin koulutodistus
  • Ennakkotehtävä (ks. ohje alla)

HUOM! Tee ennakkotehtävä(t) valmiiksi ennen hakulomakkeen täyttämistä. Hakemuksen täyttämistä EI voi keskeyttää ja jatkaa myöhemmin.

ENNAKKOTEHTÄVÄ

  • Tee oma versio pallopeli-projektista Roll-a-ball-tutoriaalia käyttäen (linkki tutoriaaliin: https://unity3d.com/learn/tutorials/s/roll-ball-tutorial). Tutoriaalissa käytettävä Monodevelop ei ole enää käytössä, mutta Unityn mukana tuleva Visual Studio ajaa saman asian.
  • Voit itse valita rakentamasi kentän muodon ja värit.
  • Lähetä hakulomakkeella ruutukaappaus (screenshot, maks 10 Mt) siitä projektinäkymästä mihin asti pääsit tutoriaalia seuraten (tarkoittaa, että projektin loppuun tekeminen ei ole vaatimus). Mahdollinen pelihahmo (Player) valittuna.
  • Projektinäkymässä tulee olla näkyvillä vähintään: Hierarchy, Scene, Game, Inspector ja Project.

MUUTA
Kansanopiston vuoden kestävien opintolinjojen suorittamisesta saat 6 lisäpistettä, kun haet yhteishaussa toisen asteen ammatilliseen perustutkintoon.

HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ?
Koulutuspäällikkö Jari Yltävä osaa vastata kysymyksiisi!
Ota Jariin yhteyttä: 050 383 3941 tai jari.yltava(at)ahlman.fi

Kansanopiston lukuvuosi 2019 - 2020

Lukuvuosi

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 13.8.2019 ja päättyy 20.12.2019.
Kevätlukukausi alkaa 7.1.2020 ja päättyy 20.5.2020.
Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 19 viikkoa, yhteensä 37 viikkoa (eSport 38 viikkoa).

Lomat

Syysloma vko 42
Joululoma 21.12.2019 - 6.1.2020
Talviloma vko 9 (eSport ma–ke)

Opiskelukustannukset

Keskimääräiset opiskelukustannukset/vko:

Opetus
75 €/vko

Ruokailu
Lounas 20 €/vko
Kaikki ruokailut 30 €/vko

Opetus + ruoka + majoitus
135 €/vko. Viikkomaksu sisältää opetuksen ja ruokailut (ma–pe) sekä majoituksen jaetussa 2hh (ma–su).

Lukuvuonna 2019–2020 on 37 opintoviikkoa, eSport-linjalla 38 opintoviikkoa.

Majoitus

Majoitus 2hh. Huoneen voi varata maanantaista sunnuntaihin lisämaksusta.

Huom! Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana majoitus lisämaksusta.

Ruokailut

Aamiainen, lounas ja päivällinen (maanantaina ei tarjoilla aamiaista ja perjantaina ei
päivällistä).

Materiaali-, instrumentti- ja tulostemaksut

Mahdolliset maksut ilmoitetaan kunkin opintolinjan esittelytekstissä

Opintotuki

Kansanopistossa opiskeleva on oikeutettu saamaan valtion opintotukea. Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää.

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa:

http://www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

Yhteystiedot

Hallilantie 24
33820 Tampere

Opintotoimisto, puh. 010 338 2244
opintotoimisto@ahlman.fi

Koulutusinfo

peliteknologialinja

Ohjemointikieli: C#
Pelimootti: Unity
Versionhallinta: Git (SourceTree)
IDE: Monodevelop ja Visual Studio
VR: SteamVR (Vive)

Pääsyvaatimus
18 vuoden ikä


Opiskelijavalinta ennakkotehtävän perusteella

#ahlmanpeli