innerftlogo
  • fb1
  • fb1
  • in
  • yotube

Ahlmanin blogi

06.05.2019

Ahlmanin ravintola-alan opiskelijoiden suunnittelemalla ja toteuttamalla kevätbrunssilla maistellaan luonnon omia villiyrttejä!

  • 0

Lauantaina 25.5.2019 Ahlmanin ammatti- ja aikuisopiston ravintola Annan kevätbrunssilla tarjoillaan lähiruokaa, kun ravintola-alan opiskelijoiden Teemu Höllin ja Sergei Voloshchukin lähiympäristöstä sekä puutarhasta keräämät yritit maustavat tarjolla olevia ruokia. Mauissa pääsee tutustumaan muun muassa kevään ja kesän ensimmäisinä kukkiviin kasveihin sekä  kuivattuihin yrtteihin.

 

Ahlmanilla pyritään käyttämään lähituotteita sekä luomua ruoan valmistuksessa ja tähän periaatteeseen villiyrtit sopivat paremmin kuin hyvin. Keväällä opiskelijoille järjestetään kasvien tunnistamista ja keräämistä sisältäviä villiyrttikursseja. Kevät on aika, kun uuden sadon tuotteet alkavat valmistua, joten brunssin teemaksi yrtit päätyivät lähes luonnollista tietä. Toinen villiyrttien sesonki ajoittuu syksylle, jolloin luonnossa on tarjolla kattaus eri kasveja.

 

Pöytävaraukset onnistuvat ravintola Annan kautta sähköpostitse ravintola.anna@ahlman.fi tai puhelimitse 050-354 1787.

 

Aika: Lauantai 25.5.2019 klo 11-14

Paikka: Ahlman, Hallilantie 24, 33820 TAMPERE

 

28.01.2019

Ahlman Games -verkkosivut on nyt julkaistu!

  • 0

Pelialojen opettajien ja valmentajien rakentama Ahlman Games -verkkosivut on nyt julkaistu. Verkkosivuilta löydät tietoa pelialan koulutuslinjoista sekä tarkempaa tietoa peliprojekteista. Lisäksi verkkosivuilta löydät tarkempaa tietoa harjoittelutilan varaamisesta.

Käy katsomassa lisää klikkaamalla tästä!

 

AHLMAN_GAMES

 

14.11.2018

Tampereelle merkittävä e-urheilun kilpailu-, harrastus- ja koulutusympäristö

Varalan Urheiluopisto, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopisto ja Tampereen kaupunki ovat luomassa yhteistyössä seurojen, Classic, Tampereen Pyrintö, Manse PP ja Tampereen NMKY, kanssa ensimmäisen e-urheilun toimintamallin.

”Olemme ylpeitä, että kehitämme uudenlaista yhteistyötä valtakunnallisestikin katsottunakin eturintamassa”, toteavat Varalan toimitusjohtaja Riku Granat, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä ja Tampereen kaupungin nuorisopalvelujohtaja Jukka Etu-Seppälä.

 

Tampereella kehitetään koko kaupunkirakenteen käsittävää e-urheilun toimintamallia tukemaan lajin nopeaa kehittymistä. Toimintamallin tavoitteena on lisätä e-urheilun ymmärrystä ja yhteiskunnallista hyväksymistä. Järjestelmän avulla pyritään ehkäisemään pelaavien nuorten syrjäytymistä ja tukemaan heidän kehittymistään pelaajina ja ihmisinä. Toimintamallin tavoitteena on luoda polku kohti huippupelaajan uraa kuin elinikäistä harrastusta.

 

Suunnitelmana on kouluttaan lajiin valmentajia, joiden avulla kuka tahansa nuori voi edetä turvallisesti e-urheilun parissa. Yhteistyössä myös laajennetaan ymmärrystä lajin vaatimuksista ja rakennetaan valmennussisältöä, joka tukee nuoren monipuolista liikuntaa, terveellisiä elämäntapoja, yhteisöllisyyttä ja huippupelaamista.

”Nuorilla pelaajilla ei välttämättä ole tietoa lajin vaatimuksista, mutta he näkevät mahdollisuuden nousta maailman parhaaksi alalla, mitä ympärillä olevat eivät ymmärrä. Tämä ristiriita aiheuttaa kulttuurisukupolvien konflikteja, joita haluamme muuttaa”, kertoo Varalan Urheiluopiston valmentaja ja e-urheilu koordinaattori Tatu Peltonen.

 

Tampereen kaupunki ja urheiluseurat ovat mukana luomassa kaupunkiin harrastusympäristöä, joka mahdollistaisi harrastamisen turvallisessa yhteisössä sekä rakentamassa monipuolisia toimintoja pelaamisen ympärille.

Pelaamiseen liittyy paljon ennakkoluuloja ja -käsityksiä. Lajin huipuksi kasvaminen vaatii harjoittelua todella suuret määrät. Kilpapelaajat ovat rinnastettavissa huippu-urheilijoihin.

 

Ahlmanin ammattiopistolla on pitkät perinteet e-urheilussa. Ahlman loi ensimmäisenä Euroopassa kilpapelaamiseen keskittyvän e-urheilulinjan. ”Olemme tyytyväisiä, että pääsemme tuomaan erityisosaamisemme Tamperelaisen e-urheilumallin kehittämiseen” kertoo Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä.

 

 

Lisätietoja:

Tatu Peltonen Varalan Urheiluopisto, e-urheilu koordinaattori +358 44 345 9905

Jari Yltävä Ahlmanin opisto, Pelialan koulutuspäällikkö +358 50 383 3941

Jukka Etu-Seppälä  Tampereen kaupunki, Nuorisopalvelujohtaja +358 50 342 2812

Jesse Halme  Tampereen NMKY, Digitaalisen nuorisotyön koordinaattori +358 45 605 9333

Pasi Peltola Classic, Toiminnanjohtaja +358 50 520 9766

Juha Antikainen  Manse PP Puheenjohtaja +358 40 535 0337

Elisa Hakanen Tampereen Pyrintö, urheilutoimenjohtajaa +358 50 352 0982

 

 

Elektroninen urheilu tai kansainvälisesti esports, on yksinkertaisimmillaan digitaalisten pelien pelaamista kilpailullisesti. Laji on nuori, globaali, digitaalinen ja kasvaa yhä monimuotoisemmaksi.

Harrastajia elektronisella urheilulla on tämän vuoden pelaajabarometrin mukaan Suomessa noin 81 000 ja maailmalla 165 miljoonaa. Harrastamisen lisäksi e-urheilun katsominen on suosittua varsinkin alle 35-vuotiailla. Suomessa laji on nuorten miesten keskuudessa kolmanneksi suosituin heti Jalkapallon ja jääkiekon jälkeen ja maailmanlaajuisesti sitä seuraa 380 miljoonaa ihmistä. Elektroninen urheilu jatkaa yhä kasvuaan, tutkimusten mukaan katsojamäärät nousevat yli 14% 2021 vuoteen mennessä ja samassa ajassa lajissa liikkuva raha 27% aina 1,6 miljardiin dollariin asti maailmanlaajuisesti.


Kilpailu huipulla on kovaa, joten pelaajilta vaaditaan hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin perinteisten urheilulajien kilpailijoilta. Henkinen puoli vaatii paljon, sillä turnaukset sekä treeniohjelmat ovat intensiivisiä ja rahaa on pelissä paljon: suurimpien turnausten palkintopotit pelaajille on yli 20 miljoonaa euroa.

Fyysisesti pelit vaativat tarkan käsikoordinaation ja nopeiden reaktioiden lisäksi hyvää kestävyyskuntoa, sillä treeniajat ovat suuria. Huipulla olevat pelaajat treenaavat jopa kymmenen tuntia päivässä.

 

Kilpailullisia pelejä löytyy useita erilaisia, mutta muutamat niistä ovat nousseet suurimmiksi ja katsotuimmiksi kilpapeleiksi. Turnauksia pidetään sekä paikallisesti yleisön edessä lavalla pelaten, että myös netin välityksellä ympäri maailman. Tämä tekee e-urheilusta hyvin globaalin, sillä pelaajat voivat pelata toisiaan vastaan, vaikka välimatkaa olisi tuhansia kilometrejä.

 

Suomessa lajin kasvu on räjähtänyt viime vuosien aikana. Palkintopotit ja turnaukset ovat suurempia, nettilähetysten lisäksi pelejä näkee myös televisiosta sekä suomalaiset pelaajat niittävät mainetta maailman huipulla.

« Edelliset 3