innerftlogo
  • twitter
  • facebook
  • LinkedIn
  • youtube

VISUAALISEN PELISUUNNITTELUN LINJA
"Jos joku opiskelu on kannattanut, niin Ahlmanin visuaalinen pelisuunnittelu"

  • Koulutusaika
    13.8.2019 - 20.5.2020
  • Jatkohaku 3.6. - 28.7.2019

Ahlmanin visuaalisen pelisuunnittelun linjalla oppii tekemään peligrafiikkaa. Vuoden aikana voi testata omaa motivaatiota, selvitellä alan vaatimuksia, hankkia osaamista jatko-opiskeluun tai vain viettää vuoden harrastukselle omistautuen. Ryhmähenki on huikea ja yhteistyö muiden linjojen kanssa vie peliprojektit uudelle tasolle.

Essi Pärssinen on visuaalisen alan monipuolinen taitaja. Ennen Ahlmania hän on opiskellut kahdessa muussa opistossa: toisessa graafisen suunnittelun ja kuvallisen viestinnän, toisessa taas valokuvaajan ammattitutkintoon valmistavalla linjalla.

- Ahlman on ehdottomasti paras opisto, jossa olen ollut, Essi sanoo vankalla kokemuksella.

Visuaalisen pelisuunnittelun kouluttaja Lassi Rinne on itsekin käynyt nyt opettamansa linjan vain muutama vuosi sitten. Opiskelu Ahlmanilla avasi oven toisensa jälkeen.

- Pääsin harjoitteluun pelifirmaan, opiskelemaan Tampereen Ammattikorkeakouluun, pelifirman harjoittelupaikka muuttui työpaikaksi ja sen lisäksi aloin opettaa täällä Ahlmanilla.

Opiskelu visuaalisen pelisuunnittelun linjalla ei vaadi erityisiä pohjatietoja. Piirustustaidoista on hyötyä, mutta pakollista sekään ei ole. Tärkeintä on motivaatio ja oma-aloitteisuus.

Lassi ja Essi kehuvat erityisesti mahtavan ryhmähengen voimaa. Kaikki auttavat toisiaan ja inspiroiva ilmapiiri opettaa ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Yhteisprojektit peliteknologia- ja musiikkilinjojen kanssa tuovat työskentelyyn oman lisämausteensa. Essi antaa toisen erityismaininnan opetuksen tasolle. Se yhdistettynä jatkuvaan tekemällä oppimiseen näkyy tuloksissa.

- Vuoden aikana tapahtuva kehitys on kaikilla ihan huikeaa! Toki itsekin voi opiskella, mutta Ahlmanin koulutuksen avulla pääsee hyppäämään aika monen sudenkuopan yli, Lassi kertoo.

Tällä hetkellä Essi tekee kuuden muun opiskelijan kanssa rallipeliä. Tavoitteena on saada se julkaistua Steamissa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena taas on napata opiskelupaikka Tampereen Ammattikorkeakoulun Media and Arts -puolelta. Kuluva vuosi tarjoaa Essille vahvat eväät unelman saavuttamiseen.

- Jos joku opiskelu on kannattanut, niin Ahlmanin visuaalinen pelisuunnittelu.

*****************

KOULUTUSPAIKKA
Ahlman, Hallilantie 23, 33820 Tampere

HAKEUTUMINEN
Haku tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella suoraan oppilaitokseen. Opiskelijavalinta tapahtuu hakemuksen ja ennakkotehtävien perusteella.

Liitä hakemukseen:

  • Viimeisin koulutodistus
  • Ennakkotehtävä (ks. ohje alla)

HUOM! Tee ennakkotehtävä(t) valmiiksi ennen hakulomakkeen täyttämistä. Hakemuksen täyttämistä EI voi keskeyttää ja jatkaa myöhemmin.

ENNAKKOTEHTÄVÄ
Suunnittele ja luo konseptikuva aikakoneesta. Aikakoneella tarkoitetaan fiktiivistä laitetta tai järjestelmää, joka mahdollistaa aikamatkustamisen.

Konseptikuvan tarkoitus on visualisoida aikakoneen ulkomuotoa, komponentteja ja toiminnallisuutta. Konseptikuvasta katsojan pitää ymmärtää selkeästi miltä aikakone näyttää ja miten se voisi ajatuksen tasolla toimia. Tavoitteena ei ole mitata piirtämistaitoa tai teknologian ymmärtämistä vaan kykyä muuttaa oma idea konkreettiseksi tuotteeksi eli tässä tapauksessa konseptikuvaksi. Voit käyttää vapaasti mielikuvitusta aikakoneen suunnitteluun ja voit toteuttaa konseptikuvan joko piirtämällä, kuvankäsittelyllä, mallintamalla tai jollakin muulla visuaalisella tavalla.

Alla on eriteltynä palautettavan konseptikuvan vaatimukset. Huomio, että konseptikuvan tulee olla digitaalisessa muodossa, koska se jätetään hakulomakkeen liitetiedostona. Mikäli päädyt toteuttamaan konseptikuvan konkreettisesti paperille piirtämällä voit muuttaa sen digitaaliseksi esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan puhelimen kameralla kunhan kuva on selkeä ja riittävän hyvin valaistu.

Palautettavan konseptikuvan vaatimukset:

  • digitaalinen kuvatiedosto
  • kuvaformaatti JPEG tai PNG
  • tiedostokoko maks. 10Mb

MUUTA
Kansanopiston vuoden kestävien opintolinjojen suorittamisesta saat 6 lisäpistettä, kun haet yhteishaussa toisen asteen ammatilliseen perustutkintoon.

HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ?
Koulutuspäällikkö Jari Yltävä osaa vastata kysymyksiisi!
Ota Jariin yhteyttä: 050 383 3941 tai jari.yltava(at)ahlman.fi

Kansanopiston lukuvuosi 2019 - 2020

Lukuvuosi

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 13.8.2019 ja päättyy 20.12.2019.
Kevätlukukausi alkaa 7.1.2020 ja päättyy 20.5.2020.
Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 19 viikkoa, yhteensä 37 viikkoa (eSport 38 viikkoa).

Lomat

Syysloma vko 42
Joululoma 21.12.2019 - 6.1.2020
Talviloma vko 9 (eSport ma–ke)

Opiskelukustannukset

Keskimääräiset opiskelukustannukset/vko:

Opetus
75 €/vko

Ruokailu
Lounas 20 €/vko
Kaikki ruokailut 30 €/vko

Opetus + ruoka + majoitus
135 €/vko. Viikkomaksu sisältää opetuksen ja ruokailut (ma–pe) sekä majoituksen jaetussa 2hh (ma–su).

Lukuvuonna 2019–2020 on 37 opintoviikkoa, eSport-linjalla 38 opintoviikkoa.

Majoitus

Majoitus 2hh. Huoneen voi varata maanantaista sunnuntaihin lisämaksusta.

Huom! Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana majoitus lisämaksusta.

Ruokailut

Aamiainen, lounas ja päivällinen (maanantaina ei tarjoilla aamiaista ja perjantaina ei
päivällistä).

Materiaali-, instrumentti- ja tulostemaksut

Mahdolliset maksut ilmoitetaan kunkin opintolinjan esittelytekstissä

Opintotuki

Kansanopistossa opiskeleva on oikeutettu saamaan valtion opintotukea. Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää.

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa:

http://www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

Yhteystiedot

Hallilantie 24
33820 Tampere

Opintotoimisto, puh. 010 338 2244
opintotoimisto@ahlman.fi

Koulutusinfo

Visuaalisen pelisuunnittelun linja

Pääsyvaatimus:
18 vuoden ikä


Opiskelijavalinta ennakkotehtävän perusteella

#ahlmanpeli