Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Opiskelupaikka Tampere, päiväopetus

Opinnot alkavat maanantaina 29.7.2024 viikon kestävällä etäjaksolla. Etäjakso on maksuton. Lähiopetus AhlmanEdulla alkaa 6.8.2024.

Kohderyhmä: Yli 18-vuotiaille alasta kiinnostuneille. 

Kevään hakuaika 1.2.-14.5.2024 

Ohjelmointia, pelimoottoria ja ongelmanratkaisua – opiskele peliohjelmointia.

 

Koodaustaidolla on rajattomat mahdollisuudet. Se on yksi aikamme korkeimmassa huudossa olevista taidoista. AhlmanEdun peliohjelmoinnin yhden vuoden huippuluokan koulutus on suunniteltu avaamaan kätketyt potentiaalisi ja taitosi. Mikäli haluat ratkaista pelimaailman ongelmia, työskennellä pelialan huippuyrityksissä, luoda omia pelejä, palveluja tai perustaa yrityksen, autamme sinua keräämään kasaan tarvittavan kokemuksen ja päättäväisyyden.

Meillä on uudentyyppinen pelituotantoon liittyvä opetussuunnitelma, jonka avulla voit käynnistää pelialan urasi yhteistyö- ja projektikeskeisen oppimisen kautta. Aikaisempaa pelialan kokemusta tai koodaustaitoa ei vaadita. Opinnot voivat toimia myös valmentavina opintoina esimerkiksi pelialan ammattikorkeakouluopintoihin.

Opiskelijoidemme pelituotteet ovat menestyneet myös alan kilpailuissa, palkintohyllystä löytyy esimerkiksi Finnish Game Awards pokaali vuoden 2023 parhaasta opiskelijapelistä!

Opinnot peliohjelmoinnin linjalla

Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu verkostoituminen

 

Peliohjelmoinnin perusteet

Peliohjelmoinnin erikoisopinnot

 

Projektityöskentely

 

Henkilökohtainen ohjaus

Tietoa hakijalle:

Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.

Liitä hakemukseen:

  • viimeisin koulutodistus
  • ennakkotehtävät (kts. alta)

 

Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2024 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen, kevään hakuaika on 1.2.-14.5.2024. Kesän hakuaika on 1.6.-17.7.2024.

Haku järjestetään kahdessa erässä, jolloin myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan.

 

Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2024. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 11.6.2024 mennessä.

Kesän haun opiskelijavalinnat julkaistaan 22.7.2024. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 25.7.2024 mennessä.

 

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus ja ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

 

Opinnot alkavat maanantaina 29.7.2024 viikon kestävällä etäjaksolla. Etäjakso on maksuton.

Etäjakson aikana

  • Orientoidutaan alkaviin opintoihin
  • Tutustutaan aloittavaan ryhmään ja opettajiin
  • Otetaan tärkeimmät sähköiset työkalut haltuun

Tarkemmat tiedot opintojen alkamiseen liittyvistä asioista opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen.

 

Lähiopetus AhlmanEdulla alkaa 6.8.2024.

Ennakkotehtävät 2024

  1. Selitä, mitä seuraava koodi tekee?

If (m_Number > 13)
{
print (“Great success!”);
}
else
{
Debug.Log("Failed!");
}

 

2. FSM (Finite State Machine) eli äärellinen automaatti on käsite, joka viittaa tietojoukon mallintamiseen tilojen (states) ja niiden välisten siirtymien (transitions) joukkona. Äärellinen automaatti voi olla vain yhdessä tilassa kerrallaan.

Seuraavassa kuvassa ympyrät kuvaavat pelaajan liikkumisessa käytettäviä eri tiloja ja nuolet tilojen välisiä siirtymiä. Siirtymä tilojen välillä tapahtuu, kun Speed muuttuja toteuttaa sille määritellyn ehdon.

a) Pelaaja on tilassa Idle. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 3?
b) Pelaaja on tilassa Walk. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 12?
c) Pelaaja on tilassa Run. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 0?
d) Pelaaja on tilassa Walk. Mitä tapahtuu, kun Speed muuttujan arvoksi määritellään 0?
e) Mitä ongelmia kyseisen kaavion soveltaminen pelissä tulee aiheuttamaan?

Lukuvuosi 2024-2025
Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 6.8.2024 ja päättyy 13.12.2024.
Kevätlukukausi alkaa 7.1.2025 ja päättyy 28.5.2025.
Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 20 viikkoa, yhteensä 38 viikkoa.
Syysloma vko 42
Talviloma vko 9

Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):

Opetus 120 €/vko (sis. lounas)

Opetus + majoitus 190 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)

Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.

Opintojen ajalle voi hakea opintotukea ja joissain tapauksissa aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.

Materiaalimaksut
Peliohjelmoinnin linjan materiaalimaksu 60 €/lukuvuosi

Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa.

Huoneet myönnetään majoitushakemuksen jättöpäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Asuntolapaikkoja on rajoitetusti ja etusijalla asuntolavalinnoissa ovat ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat. Opiskelupaikan vastaanottaneet saavat lisätietoa majoitushakemuksen jättämisestä.

Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.

Yleistä tietoa majoittumisesta:

  • Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa ma-su.
  • Asuntoloiden yhteisissä tiloissa on keittonurkkauksia, joista löytyy liedet ja jääkaapit.
  • Pyykinpesutilat ovat asukkaiden käytössä.
  • Saunavuoro on viikoittain.
  • Opiskelija huolehtii, että huone pysyy asiallisessa kunnossa.
  • Opiskelija ei voi tehdä muuttoilmoitusta oppilaitoksen asuntolaan. Postin voi kuitenkin kääntää kotiosoitteesta asuntolan osoitteeseen.
  • Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana voi majoittua lisämaksusta.

Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).

Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.

Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

Ohjemointikieli: C#
Pelimootti: Unity
Versionhallinta: Git (SourceTree)
IDE: Monodevelop ja Visual Studio
VR: SteamVR (Vive)

 

Katso lisää: https://ahlmangames.com/

@ahlmangames

This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
Error: There is no connected account for the user ahlmansuomenkarja.

Jos et löydä verkkosivuiltamme vastausta kysymykseesi, ota meihin yhteyttä tällä lomakkeella.

 

Yhteydenottolomake koulutukset
Haluan

Minua kiinnostava koulutus tai koulutukset

Kysy lisää koulutuksesta:

Opiskelija- ja hakijapalvelut

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15.

 

Uutiskirje