innerftlogo
  • fb1
  • fb1
  • in
  • yotube

Ahlmanin blogi

30.05.2018

Eräopaskoulutus on mahdollistanut upeita seikkailuja ja unelmien toteuttamista yhdessä asiakkaiden kanssa

  • 0

Tiimioppimisen menetelmillä toteutettava luontoalan ammattitutkinto sisältää hyvässä suhteessa vastuuta ja vapautta. Koulutuksen keskiössä on asiakaspalvelu. Vapaamuotoiset opiskelumenetelmät mahdollistavat oman opintopolun räätälöinnin vaikka suoraan yrittäjäksi.

Ryhmässä opiskelu, verkostoituminen sekä Ahlmanin tarjoama tuki yritystoiminnan kehittämiseen opintojen ohella ovat luontoalan kouluttaja Tomi Mandelinin mukaan linjan ehdottomat valttikortit.

Luonto-alan ammattitutkinto soveltuu luonto- ja erähenkisille ihmisille, joita elämysmatkailu ja luonnon monipuolinen tarjonta kiinnostaa sekä elinkeinona että työpaikkana.

 Opinnoissa liikutaan sekä metsäpoluilla että omilla poluilla. Tiimioppimisen opetusmetodi kannustaa miettimään itse, missä, kenen kanssa ja miten kukin parhaiten oppii.

– Oppiminen tapahtuu tiedostamalla omat tavoitteet ja sen, mitä kohti haluaa pyrkiä. Luonnossa toimimisen ohella keskustelut muiden opiskelijoiden, kouluttajien ja asiakkaiden kanssa edesauttavat luonnon ymmärtämistä ja kunnioittamista eräoppaan toimintaympäristönä ja mahdollistajana, luontoalan kouluttaja Tomi Mandelin kertoo.

 

Oppaat toimivat asiakaspalveluammatissa

Erä- ja luonto-oppaan työ on ennen kaikkea asiakaspalvelutyötä. Ahlmanilla asiakas on aktiivisesti mukana opetuksessa ja kyseessä on asiakkaan seikkailu, ei oppaan oma.

– Opetuksessa sovelletaan toimintaympäristön, oppaan ja asiakkaan vuorovaikutuksesta. Opas on tulkkina luonnon ja asiakkaan välillä. Oleellisinta on oppia luomaan kullekin asiakkaalle sopiva ja ikimuistoinen luontoelämys ja seikkailu, Mandelin tiivistää.

 Ahlmanilla kannustetaan aktiivisuuteen. Oman tekemisen suunnittelu ja hallinta sekä tiimioppimisen hyödyntäminen opiskeluissa toivat erityisopettajan työstä opintovapaalla oleva Pauliina Hakosen opiskelemaan nimenomaan Ahlmanille.

–Sen sijaan että kouluttaja järjestäisi meille opastus- ja asiakastapahtumia tai retkiä, järjestämme me niitä itse oikeille asiakkaille. Samalla paneudumme kunnolla siihen, kuinka opimme parhaiten, kertoo Pauliina, jolla on takana työntäynteinen ja huikea vuosi.

– Opiskelin talvella esimerkiksi kuusi viikkoa Lapissa toimimalla hiihdonopettaja. 

 Pauliina näkee itsensä tulevaisuudessa luontohyvinvoinnin tai seikkailukasvatuksen asiantuntijana.

Liikuntaa, ulkoilua, geokätköilyä ikänsä harrastanut Pauliina on nähnyt seikkailukasvatuksen merkityksen jo omassa työssään viedessään oppilaita vaeltamaan. Ahlmanilla osaaminen syvenee. Tiimioppiminen kiinnostaa myös pedagogisessa mielessä.

– Aion siirtää oppini omaan opetukseen. Haluan kehittää ulkona oppimisen ja seikkailukasvatuksen työtapoja. Lisäksi olen perustamassa yritystä, jossa voin toimia luontohyvinvoinnin ja seikkailukasvatuksen asiantuntijana, kertoo Pauliina.

 

Yhteistyötä muiden luontoalan ryhmien kanssa

IT-alalla pitkän uran tehnyt Panu Laurila hakeutui luontoalan koulutukseen vahvistaakseen osaamistaan luontoharrastajana sekä käsityksiään alan yritysmahdollisuuksista. Ahlmanilla opintoihin pystyy yhdistämään myös yrittäjävalmennuksen.

Oppiminen onkin ollut aikamoinen seikkailu. Mieleenpainuvin ja opettavaisin kokemus on kevättalvella tehty viikon hiihtovaellus Lapin ennätyksellisissä hangissa.

– Osassa leiripaikkoja oli pidettävä sukset koko ajan jalassa, koska ilman niitä humpsahti välittömästi vyötäröä myöten hankeen. Tunturien huiputus ja koskemattomien rinteiden laskeminen vaellussuksilla oli myös upea kokemus, Panu kertoo.  

– Opiskelu on ollut erittäin kivaa. Meillä on toimiva, hyvähenkinen ja tiivis luokka ja lisäksi teemme paljon yhteistyötä muiden luontoalan ryhmien kanssa, jatkaa Panu.

– Jos motivaatio on kohdillaan, opintoja pystyy tekemään työn ohessa, opiskelemaan samalla vaikka toistakin alaa ja yhdistelemään kaikkea joustavasti, Pauliina komppaa.

 

 Kuva Pauliina Hakonen