innerftlogo
  • fb1
  • fb1
  • in
  • yotube

Ahlmanin blogi

14.11.2018

Tampereelle merkittävä e-urheilun kilpailu-, harrastus- ja koulutusympäristö

Varalan Urheiluopisto, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopisto ja Tampereen kaupunki ovat luomassa yhteistyössä seurojen, Classic, Tampereen Pyrintö, Manse PP ja Tampereen NMKY, kanssa ensimmäisen e-urheilun toimintamallin.

”Olemme ylpeitä, että kehitämme uudenlaista yhteistyötä valtakunnallisestikin katsottunakin eturintamassa”, toteavat Varalan toimitusjohtaja Riku Granat, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä ja Tampereen kaupungin nuorisopalvelujohtaja Jukka Etu-Seppälä.

 

Tampereella kehitetään koko kaupunkirakenteen käsittävää e-urheilun toimintamallia tukemaan lajin nopeaa kehittymistä. Toimintamallin tavoitteena on lisätä e-urheilun ymmärrystä ja yhteiskunnallista hyväksymistä. Järjestelmän avulla pyritään ehkäisemään pelaavien nuorten syrjäytymistä ja tukemaan heidän kehittymistään pelaajina ja ihmisinä. Toimintamallin tavoitteena on luoda polku kohti huippupelaajan uraa kuin elinikäistä harrastusta.

 

Suunnitelmana on kouluttaan lajiin valmentajia, joiden avulla kuka tahansa nuori voi edetä turvallisesti e-urheilun parissa. Yhteistyössä myös laajennetaan ymmärrystä lajin vaatimuksista ja rakennetaan valmennussisältöä, joka tukee nuoren monipuolista liikuntaa, terveellisiä elämäntapoja, yhteisöllisyyttä ja huippupelaamista.

”Nuorilla pelaajilla ei välttämättä ole tietoa lajin vaatimuksista, mutta he näkevät mahdollisuuden nousta maailman parhaaksi alalla, mitä ympärillä olevat eivät ymmärrä. Tämä ristiriita aiheuttaa kulttuurisukupolvien konflikteja, joita haluamme muuttaa”, kertoo Varalan Urheiluopiston valmentaja ja e-urheilu koordinaattori Tatu Peltonen.

 

Tampereen kaupunki ja urheiluseurat ovat mukana luomassa kaupunkiin harrastusympäristöä, joka mahdollistaisi harrastamisen turvallisessa yhteisössä sekä rakentamassa monipuolisia toimintoja pelaamisen ympärille.

Pelaamiseen liittyy paljon ennakkoluuloja ja -käsityksiä. Lajin huipuksi kasvaminen vaatii harjoittelua todella suuret määrät. Kilpapelaajat ovat rinnastettavissa huippu-urheilijoihin.

 

Ahlmanin ammattiopistolla on pitkät perinteet e-urheilussa. Ahlman loi ensimmäisenä Euroopassa kilpapelaamiseen keskittyvän e-urheilulinjan. ”Olemme tyytyväisiä, että pääsemme tuomaan erityisosaamisemme Tamperelaisen e-urheilumallin kehittämiseen” kertoo Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä.

 

 

Lisätietoja:

Tatu Peltonen Varalan Urheiluopisto, e-urheilu koordinaattori +358 44 345 9905

Jari Yltävä Ahlmanin opisto, Pelialan koulutuspäällikkö +358 50 383 3941

Jukka Etu-Seppälä  Tampereen kaupunki, Nuorisopalvelujohtaja +358 50 342 2812

Jesse Halme  Tampereen NMKY, Digitaalisen nuorisotyön koordinaattori +358 45 605 9333

Pasi Peltola Classic, Toiminnanjohtaja +358 50 520 9766

Juha Antikainen  Manse PP Puheenjohtaja +358 40 535 0337

Elisa Hakanen Tampereen Pyrintö, urheilutoimenjohtajaa +358 50 352 0982

 

 

Elektroninen urheilu tai kansainvälisesti esports, on yksinkertaisimmillaan digitaalisten pelien pelaamista kilpailullisesti. Laji on nuori, globaali, digitaalinen ja kasvaa yhä monimuotoisemmaksi.

Harrastajia elektronisella urheilulla on tämän vuoden pelaajabarometrin mukaan Suomessa noin 81 000 ja maailmalla 165 miljoonaa. Harrastamisen lisäksi e-urheilun katsominen on suosittua varsinkin alle 35-vuotiailla. Suomessa laji on nuorten miesten keskuudessa kolmanneksi suosituin heti Jalkapallon ja jääkiekon jälkeen ja maailmanlaajuisesti sitä seuraa 380 miljoonaa ihmistä. Elektroninen urheilu jatkaa yhä kasvuaan, tutkimusten mukaan katsojamäärät nousevat yli 14% 2021 vuoteen mennessä ja samassa ajassa lajissa liikkuva raha 27% aina 1,6 miljardiin dollariin asti maailmanlaajuisesti.


Kilpailu huipulla on kovaa, joten pelaajilta vaaditaan hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin perinteisten urheilulajien kilpailijoilta. Henkinen puoli vaatii paljon, sillä turnaukset sekä treeniohjelmat ovat intensiivisiä ja rahaa on pelissä paljon: suurimpien turnausten palkintopotit pelaajille on yli 20 miljoonaa euroa.

Fyysisesti pelit vaativat tarkan käsikoordinaation ja nopeiden reaktioiden lisäksi hyvää kestävyyskuntoa, sillä treeniajat ovat suuria. Huipulla olevat pelaajat treenaavat jopa kymmenen tuntia päivässä.

 

Kilpailullisia pelejä löytyy useita erilaisia, mutta muutamat niistä ovat nousseet suurimmiksi ja katsotuimmiksi kilpapeleiksi. Turnauksia pidetään sekä paikallisesti yleisön edessä lavalla pelaten, että myös netin välityksellä ympäri maailman. Tämä tekee e-urheilusta hyvin globaalin, sillä pelaajat voivat pelata toisiaan vastaan, vaikka välimatkaa olisi tuhansia kilometrejä.

 

Suomessa lajin kasvu on räjähtänyt viime vuosien aikana. Palkintopotit ja turnaukset ovat suurempia, nettilähetysten lisäksi pelejä näkee myös televisiosta sekä suomalaiset pelaajat niittävät mainetta maailman huipulla.

27.08.2018

Kesäkurssit 2018 asiakaspalautteet

  • 0

”Mukaansatempaava, kannustava, innostava ja energinen opettaja!” 

”Innostavaa, pätevää, ammattitaitoista, hyvää yhteishenkeä luova” 

”Iso kiitos kaikille, loistava kurssi, ihana paikka, hyvä ruoka!” 

”Asiantuntevaa, innostavaa, pedagogisesti hienosti toteutettu kurssi!” 

Ahlmanin/Oriveden Opiston kaikki kesäkurssit 2018 toteutettiin Tampereen kampuksella ensimmäistä kertaa. Olemme käsitelleet kurssikohtaiset asiakaspalautteet, nostaen esille eri kohdealueittain onnistumisemme ja kehittämiskohteemme. Uusien oppimisympäristöjen rakennusaikataulujen venyminen aiheutti erilaisia haasteita, jotka korjaantuvat ensi kesään mennessä. Kiitos kaikille palautteisiin vastanneille asiakkaillemme. Palaute antaa meille arvokasta tietoa kesäkursseihin liittyvän kokonaisuuden kehittämiseen ja parantamiseen. 

Tunnuslukuja kesäkursseistamme: 

  • 63 % asiakkaista vastasi kyselyyn 
  • 53 % osallistuneista oli ensikertalaisia, 32 % ollut kursseille 1-4 kertaa ja 16 % yli 4 kertaa 
  • Tukipalvelujen onnistuminen, asteikolla 1-5 (1 heikko- 5 erinomainen) 
  • Ravintolapalvelut 4,6 
  • Majoitus 3,79 
  • Toimiston palvelut 4,06 
  • Asiakasystävällisyys 4,47 
  • Yleinen viihtyisyys 4,37 
  • Opetuksen arvioiminen asteikolla 1-5 (1 heikko- 5 erinomainen) 
  • Omien tavoitteiden ja kurssien sisällön vastaavuus 4,51 
  • Saamieni ennakkotietojen vastaavuus 4,27 
  • Opettaja 4,78 
  • Opetusvälineet- ja välineet 3,78 
  • Opetusmateriaali 4,18 
  • 93,4% osallistuneista voisi suositella kesäkurssia tuttavilleen 

Kiitos kaikille kesäkursseihin osallistuneille asiakkaillemme ja kesäkurssiopettajillemme. Kesäkurssitarjonta 2019 avataan tammikuussa. Tervetuloa kesällä uudelleen vanhat ja uudet asiakkaat!

30.05.2018

Eräopaskoulutus on mahdollistanut upeita seikkailuja ja unelmien toteuttamista yhdessä asiakkaiden kanssa

  • 0

Tiimioppimisen menetelmillä toteutettava luontoalan ammattitutkinto sisältää hyvässä suhteessa vastuuta ja vapautta. Koulutuksen keskiössä on asiakaspalvelu. Vapaamuotoiset opiskelumenetelmät mahdollistavat oman opintopolun räätälöinnin vaikka suoraan yrittäjäksi.

Ryhmässä opiskelu, verkostoituminen sekä Ahlmanin tarjoama tuki yritystoiminnan kehittämiseen opintojen ohella ovat luontoalan kouluttaja Tomi Mandelinin mukaan linjan ehdottomat valttikortit.

Luonto-alan ammattitutkinto soveltuu luonto- ja erähenkisille ihmisille, joita elämysmatkailu ja luonnon monipuolinen tarjonta kiinnostaa sekä elinkeinona että työpaikkana.

 Opinnoissa liikutaan sekä metsäpoluilla että omilla poluilla. Tiimioppimisen opetusmetodi kannustaa miettimään itse, missä, kenen kanssa ja miten kukin parhaiten oppii.

– Oppiminen tapahtuu tiedostamalla omat tavoitteet ja sen, mitä kohti haluaa pyrkiä. Luonnossa toimimisen ohella keskustelut muiden opiskelijoiden, kouluttajien ja asiakkaiden kanssa edesauttavat luonnon ymmärtämistä ja kunnioittamista eräoppaan toimintaympäristönä ja mahdollistajana, luontoalan kouluttaja Tomi Mandelin kertoo.

 

Oppaat toimivat asiakaspalveluammatissa

Erä- ja luonto-oppaan työ on ennen kaikkea asiakaspalvelutyötä. Ahlmanilla asiakas on aktiivisesti mukana opetuksessa ja kyseessä on asiakkaan seikkailu, ei oppaan oma.

– Opetuksessa sovelletaan toimintaympäristön, oppaan ja asiakkaan vuorovaikutuksesta. Opas on tulkkina luonnon ja asiakkaan välillä. Oleellisinta on oppia luomaan kullekin asiakkaalle sopiva ja ikimuistoinen luontoelämys ja seikkailu, Mandelin tiivistää.

 Ahlmanilla kannustetaan aktiivisuuteen. Oman tekemisen suunnittelu ja hallinta sekä tiimioppimisen hyödyntäminen opiskeluissa toivat erityisopettajan työstä opintovapaalla oleva Pauliina Hakosen opiskelemaan nimenomaan Ahlmanille.

–Sen sijaan että kouluttaja järjestäisi meille opastus- ja asiakastapahtumia tai retkiä, järjestämme me niitä itse oikeille asiakkaille. Samalla paneudumme kunnolla siihen, kuinka opimme parhaiten, kertoo Pauliina, jolla on takana työntäynteinen ja huikea vuosi.

– Opiskelin talvella esimerkiksi kuusi viikkoa Lapissa toimimalla hiihdonopettaja. 

 Pauliina näkee itsensä tulevaisuudessa luontohyvinvoinnin tai seikkailukasvatuksen asiantuntijana.

Liikuntaa, ulkoilua, geokätköilyä ikänsä harrastanut Pauliina on nähnyt seikkailukasvatuksen merkityksen jo omassa työssään viedessään oppilaita vaeltamaan. Ahlmanilla osaaminen syvenee. Tiimioppiminen kiinnostaa myös pedagogisessa mielessä.

– Aion siirtää oppini omaan opetukseen. Haluan kehittää ulkona oppimisen ja seikkailukasvatuksen työtapoja. Lisäksi olen perustamassa yritystä, jossa voin toimia luontohyvinvoinnin ja seikkailukasvatuksen asiantuntijana, kertoo Pauliina.

 

Yhteistyötä muiden luontoalan ryhmien kanssa

IT-alalla pitkän uran tehnyt Panu Laurila hakeutui luontoalan koulutukseen vahvistaakseen osaamistaan luontoharrastajana sekä käsityksiään alan yritysmahdollisuuksista. Ahlmanilla opintoihin pystyy yhdistämään myös yrittäjävalmennuksen.

Oppiminen onkin ollut aikamoinen seikkailu. Mieleenpainuvin ja opettavaisin kokemus on kevättalvella tehty viikon hiihtovaellus Lapin ennätyksellisissä hangissa.

– Osassa leiripaikkoja oli pidettävä sukset koko ajan jalassa, koska ilman niitä humpsahti välittömästi vyötäröä myöten hankeen. Tunturien huiputus ja koskemattomien rinteiden laskeminen vaellussuksilla oli myös upea kokemus, Panu kertoo.  

– Opiskelu on ollut erittäin kivaa. Meillä on toimiva, hyvähenkinen ja tiivis luokka ja lisäksi teemme paljon yhteistyötä muiden luontoalan ryhmien kanssa, jatkaa Panu.

– Jos motivaatio on kohdillaan, opintoja pystyy tekemään työn ohessa, opiskelemaan samalla vaikka toistakin alaa ja yhdistelemään kaikkea joustavasti, Pauliina komppaa.

 

 Kuva Pauliina Hakonen

 

« Edelliset 3